Monday, April 26, 2010

detik permulaan

Salam sebagai pembuka kata,

Sebelum UPSR,cikgu-cikgu aku sangat-sangat menggalakkan aku untuk masuk SBP,lebih tepat, MOZAC which stands for Sains Muzaffar Syah. Zaman-zaman sekolah rendah, manalah aku tahu pasal SBP SBP nih, yang aku tahu, aku nak masuk sekolah yang sangat-sangat dekat dengan rumah aku (waktu tuh,ak kat melaka,so,ak plan nk masuk SMK Malim).

Perbualan pendek dengan mak aku :

aku : "mama,zie pilih nak masuk SMK Malim,dekat skit ngan umah"
mama: "nape tak plh ACS,kan sekolah tuh agy bagus.malim susah nk hantar,bas lak dr umah mner ade yang lalu situh"
aku : "ntah,zie ske2 jerr pilih malim"

Waktu tuh,aku sedar, aku dah buat silap. Mulanya nak "impress" mak aku,yang aku tak nak susahkan dia hantar aku ke sekolah jauh-jauh,jalan sesak,tapi,lain yang jadinya. Tapi, aku tetap dengan pilihan aku, SMK MALIM..(dengan rse banggenye,head up)

Pejam celik pejam celik,UPSR pun dah berlalu,tibalah waktu untuk dapat "result".....

Alhamdulillah,aku dapat 5A,senyum lebar aku dibuatnya. Ayah aku selalu ingatkan diri aku,andai kata aku masih belajar di KELOMPO, mustahil "result" aku akan jadi seperti yang depan mata.

Perbandingan hidup di Melaka & Kelompo :
a) Melaka kurang hiburan berbanding Kelompo
b) Aku kekurangan kawan di Melaka berbanding Kelompo,sebab tuh lah juga,aku boleh belajar dengan tenang
c) Aku belajar berdikari dengan lebih di Melaka berbanding Kelompo
d) Kat Melaka tak ada "awek", waktu kat Kelompo,banyak sampai tak terkira,haha (nk tergelak pn ade,keciq2,ape la diri nieh taw sgt psl "couple")
e) Melaka Bandaraya Bersejarah, Kelompo dah memang ibu negeri (tak memasal,erk)

Waktu aku dapat "result",ayah aku kata,aku takut sangat,sepanjang masa pengumuman keputusan,aku diam. Itulah aku sampai sekarang,bila waktu nak dapat result,diam tak memasal,hati degup-degup macam nak tercabut.

Aku rasa bersyukur sangat, sebab "result" tuh lah menjadi detik permulaan hidup aku ke arah dunia realiti. "Result" tuh lah yang membuatkan aku berjaya menjejakkan kaki di bumi jauh dari tanah air tercinta, Deutschland @ Germany..

ehm,mengeluh kejap (penat2),

Moral of da story :
a) sesuatu perubahan boleh membawa kepada banyak kebaikan, "just like what happened to me,till now and hope so for the future till the end of my life"
b) hijrah ke arah kebaikan, bukan ke sesuatu yang dituntut oleh Nabi Muhammad s.a.w
c) bila buat keputusan, fikirlah baik-baik,bukan takat pandangan diri sendiri,bahkan pandangan orang lain
d) cari satu batu loncatan, agar ia menjadi satu perangsang untuk kita terus mara ke hadapan dan terus ke hadapan

*tangan dah penat tulis dua post dalam masa satu hari (tak sampai sehari pun)..jadi, aku rasa sampai takat nih saja lah..

Salam juga di akhir bicara,

wassalam...

No comments:

Post a Comment